Asklegal
Default avatar

Azar Ishak

Popular Articles

Home list 6e9d0291 2eda 4c1b aaed 3b1330c550bb

Civil Criminal General

Macam mana sekumpulan 'paintballers' ni ubah undang -undang dengan bawa PDRM ke mahkamah

by Azar Ishak on 03 April 2019

Bila kerajaan memperkenalkan atau gubal sesuatu undang-undang, selalunya akan ada pihak atau komuniti yang secara tak langsung akan terjejas, atau tak setuju dengannya. Kita selalunya akan nampak rasa tak setuju...

Home list 78148c5b 0607 443a 9485 e33a6c6be8e8

Criminal General

Korang ambil dadah masa bercuti, boleh ke polis tangkap korang bila korang balik?

by Azar Ishak on 05 March 2019

This article was originally written in English. Click here to read it.    Bercuti boleh dikatakan sebagai antara perkara yang cukup bermakna. Dengan bercuti kita boleh pergi ke negara-negara lain dan rasa pengalaman...

Home list 00009923 99b5 466c 8d5f 2428121e63cd

General Civil

Iktiraf Statut Rom gugat kuasa YDP Agong? Ini yang kita kena tahu...

by Azar Ishak on 20 March 2019

Sejak beberapa hari ni, kecoh pasal isu Malaysia menandatangani Statut Rom (Rome Statute), bila ada pihak yang kata Statut Rom ni boleh mengganggu gugat bidang kuasa Yang Dipertuan (YDP) Agong...

Recent Articles

Home list 5ab14863 72e8 4d36 8ab7 531b3dcedec1

Consumer General

Betul ke Malaysia haramkan 'Android box'? Ini apa yang SKMM kata

by Azar Ishak on 15 April 2019

Smart Android TV Box, Videocon, XiaoMi MiBox dan banyak lagi nama. Itulah dia Android Box yang ada di sekeliling kita sekarang ni. Tapi nampaknya kita tak boleh suka sangat, sebab benda...

Home list e17c7817 5017 474b b391 3fbac2603590

Criminal Family

5 pengalaman masa kita membesar... yang boleh jadi penderaan kanak-kanak

by Azar Ishak on 04 April 2019

Berdasarkan statistik dari Jabatan Kebajikan Masyarakat Malaysia (JKM), 14 kes penderaan kanak-kanak dilaporkan berlaku setiap hari di Malaysia. Kalau korang rasa angka ni cukup besar, ia masih tak cukup lagi,...

Home list 81023d5e 3d74 463e ae86 e24d1fadf8a0

General

Boleh ke kita saman kerajaan, sebab tak tunaikan manifesto pilihan raya?

by Azar Ishak on 03 April 2019

Bila ada je pilihan raya, setiap parti politik (atau gabungan) selalunya akan buat manifesto iaitu senarai perkara yang diorang nak buat kalau diorang dipilih. Kalau korang tak pernah nampak manifesto...

Home list 6e9d0291 2eda 4c1b aaed 3b1330c550bb

Civil Criminal General

Macam mana sekumpulan 'paintballers' ni ubah undang -undang dengan bawa PDRM ke mahkamah

by Azar Ishak on 03 April 2019

Bila kerajaan memperkenalkan atau gubal sesuatu undang-undang, selalunya akan ada pihak atau komuniti yang secara tak langsung akan terjejas, atau tak setuju dengannya. Kita selalunya akan nampak rasa tak setuju...

Home list 6e4c20ab 0dc8 42f7 adb0 f6af13565181

Criminal General

4 kanak-kanak hilang setiap hari di Malaysia, ini yang kita boleh lakukan tentangnya...

by Azar Ishak on 21 March 2019

Dari tahun 2012 sampai 2017, terdapat 482 kes kanak-kanak bawah umur 12 tahun dilaporkan hilang di Malaysia. Dengan mengambil statistik pada tahun 2017 pula, boleh dikatakan purata 4 orang kanak-kanak...

Home list 00009923 99b5 466c 8d5f 2428121e63cd

General Civil

Iktiraf Statut Rom gugat kuasa YDP Agong? Ini yang kita kena tahu...

by Azar Ishak on 20 March 2019

Sejak beberapa hari ni, kecoh pasal isu Malaysia menandatangani Statut Rom (Rome Statute), bila ada pihak yang kata Statut Rom ni boleh mengganggu gugat bidang kuasa Yang Dipertuan (YDP) Agong...

Home list ab57ca25 11dd 4714 a4b2 7b759120e208

General Property

Boleh ke simpan haiwan peliharaan dalam apartmen?

by Azar Ishak on 06 March 2019

[Link here for the English version: Can you legally keep pets in Malaysian apartments? ] Kalau korang tinggal di flat, kondominium atau apartmen, dah jadi perkara biasa bila peraturan pengurusan kediaman melarang...

Home list 78148c5b 0607 443a 9485 e33a6c6be8e8

Criminal General

Korang ambil dadah masa bercuti, boleh ke polis tangkap korang bila korang balik?

by Azar Ishak on 05 March 2019

This article was originally written in English. Click here to read it.    Bercuti boleh dikatakan sebagai antara perkara yang cukup bermakna. Dengan bercuti kita boleh pergi ke negara-negara lain dan rasa pengalaman...