Asklegal
Home banner 1e94809a dae5 4aea b37f 4aa8e7207178

General

Apa akan jadi kalau tandatangan kita berubah selepas sain dokumen di Malaysia?

2020-11-17 Default avatar Azar Ishak

3

Shares

A+

A-

This article is for general informational purposes only and is not meant to be used or construed as legal advice in any manner whatsoever.

A+

A-


[Click here for the English version]

Cuba bayangkan situasi macam ni, pada suatu hari kita pergi ke bank sebab nak batalkan kad kredit. Kita pun tandatangan borang pembatalan dan orang bank proses borang tu. Tapi, tiba-tiba dia datang dan kata yang tandatangan kita tu tak sama dengan apa yang ada dalam rekod bank. Disebabkan tandatangan tu tak sama, dia pun terpaksa tolak permohonan pembatalan kad kredit kita tu. Kita cubalah terangkan yang sebenarnya dah lama tak tandatangan borang dan sebab itulah bentuknya lain. Tapi, dia tetap kata yang dia tak boleh proses permohonan tu. 

Ini adalah salah satu contoh situasi yang melibatkan tandatangan tak sepadan dengan rekod. Dalam masa sama, tak dapat dinafikan juga ada di antara kita berubah tandatangan selaras dengan beredaran masa. Kita juga mungkin tak dapat nak tiru tandatangan yang dah lama tak digunakan. Jadi, apa yang akan berlaku sekiranya tandatangan kita betul-betul dah berubah? Untuk dapatkan jawapannya, kami cuba bertanya kepada seorang peguam mengenai perkara ini dan ini perkara pertama yang dia kata…

 

Terdapat DUA jenis tandatangan yang kita kena tahu

Imej dari Giphy.

Tandatangan ni mungkin nampak macam simple je, tapi ia sebenarnya ada dua jenis. Jenis-jenis ni pula mempunyai tahap ‘keseriusan’ yang tersendiri:

  • Tandatangan biasa – jenis tandatangan ringkas yang kita gunakan setiap hari, macam pada kad hari jadi kawan-kawan, malah juga dalam kontrak pekerjaan
  • Tandatangan spesimen – salinan tandatangan yang kita bagi kepada bank atau organisasi lain yang mungkin memerlukannya

Jadinya, beza ketara yang ada di antara dua jenis tandatangan ni adalah – tandatangan spesimen melibatkan organisasi yang kemudiannya akan menyimpan salinan tandatangan kita tu secara berasingan. Kalau tandatangan kita tu tak sepadan dengan apa yang mereka ada, mereka ada hak untuk tolak sebarang transaksi yang kita nak buat. Menurut peguam yang kami hubungi, kalau kita perasan yang tandatangan kita tu dah berubah, kita kena maklumkan kepada organisasi supaya mereka tahu. Mereka nanti akan ambil salinan tandatangan kita yang baru dan simpannya sebagai tandatangan spesimen. 

Untuk buat benda ni, mereka kena mengesahkan identiti kita dengan menggunakan MyKad, atau kadang-kadang tu tu siap hubungi Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) secara langsung. Bank juga guna cap jari sebagai salah satu cara pengesahan, untuk tengok sama ada pihak yang nak buat transaksi tu orang yang sama atau tak. 

Ini contoh dokumen yang memerlukan tandatangan spesimen dan cap jadi untuk pengesahan tambahan:

Imej dari SlideServe.

 

Macam mana pula dengan kontrak yang dah kita tandatangan sebelum ini?

Imej dari Giphy.

Mungkin ada yang tertanya-tanya apa akan jadi kalau tandatangan kita berubah SELEPAS kita tandatangan kontrak dengan bank atau mana-mana institusi kewangan. Rupa-rupanya, perubahan tandatangan tu tak akan mempengaruhi kandungan kontrak yang kita pernah tandatangan. Sebabnya, kontrak akan mempunyai saksi semasa ia ditandatangani. Jadinya, mereka boleh mengesahkan siapa yang tandatangan kontrak tu. Tapi selepas itu, selagi mana kontrak itu sah dan kedua-dua pihak memenuhi kewajiban mereka – makanya tak perlu pihak berkenaan menandatangani apa-apa lagi.

Bagaimanapun, keadaannya agak berbeza kalau kita diperlukan untuk tandatangan kontrak kedua atau ketiga dengan pihak yang kita berurusan. Dalam hal begini, ia akan menjadi kontrak baru dan akan sama sekali terpisah dari yang sebelumnya. Jadinya, tandatangan berbeza di antara kontrak yang berbeza tak akan mendatangkan banyak masalah. Dalam pada itu, sebenarnya ada je cara lain yang kita boleh guna untuk kekalkan bentuk tandatangan untuk semua urusan. Antaranya, kita boleh guna e-tandatangan atau tandatangan digital.

[BACA LAGITandatangan digital sah ke di Malaysia?]

Kesimpulannya, langkah terbaik yang kita boleh buat adalah sentiasalah bawa IC dan sebarang dokumen pengenalan diri. Kalau tiba-tiba tandatangan kita tu tak sepadan dengan rekod, bolehlah kita sahkan identiti dengan dokumen-dokumen pengenalan tu nanti. 

Tags:
kontrak
perjanjian
tandatangan
berubah
dokumen
tandatangan spesimen
e-tandatangan
Default avatar

About the Author Azar Ishak


3

Shares

A+

A-